Prologi

4.10.2012

Tämä blogi on osa kirjallisuustieteiden yliopisto-opintojani. Tapa jolla nämä blogimerkinnät on koottu käy ilmi niitä lukiessa. Kaikki materiaali, joka ei liity ensisijaisesti tapahtumiin, on jätetty pois. Koska osa materiaalista on luvatta lainattua, henkilöiden nimet on muutettu ja olen pyrkinyt siihen että paikkoja ei voi tunnistaa. Muuten tekstit ovat alkuperäisessä muodossa. Tekstin tapahtuma-aikaan olin ihan tavallinen kaksitoistavuotias, ja koen olevani edelleen tasapainoinen ihminen. Järjellä en pysty tapahtumia selittämään, joten annan blogimerkintöjen puhua puolestani. Nämä tekstit luettuaan lukijan vastuulle jää mihin hän uskoo ja mihin ei. Kirjoitan materiaalia puhtaaksi sitä mukaan kun ehdin ja pyrin julkaisemaan uutta materiaalia aina tiistaisin ja torstaisin. Jotta pysyt tarinassa mukana, kannattaa aloittaa lukeminen vanhimmasta tekstistä.

Eemeli

torstai 18. lokakuuta 2012

Ellan päiväkirja, maanantai 5.8.2002




Mä olen tullut hulluksi. Ehkä se on skitsofreniaa? Silloinhan ihminen näkee harhoja. Sillä niitä niiden täytyy olla, harhoja. Kukaan muu ei ole vielä huomannut mitään. Eemeli tosin katselee muo välillä sen huolestuneella ilmeellä. Sillain silmät suurina ja huulta pureskellen. Mutta mä luulen että se hautoo sitä lauantai-iltaa ja haluis puhua siitä. Mä olen jättänyt huomioimatta sen yritykset suunnata keskustelua siihen suuntaan. Eikö se tajua että jos me vaan annetaan sen olla niin hiljalleen se unohtuu.

Musta tuntuu että mä kuulen jatkuvasti meidän talon putkiston. Vesi, se kohisee mun seläntakana seinän alla, mun pään päällä katossa. Kun mä kysyin iskältä onko putkissa jotain vikaa, niin se ei ollut huomannut niissä mitään kummallista. Sillä alkaa varmaan kuulo heiketä. Mut se ääni ei ollut häirinnyt Tanjaakaan. Ehkä tää on osa mun hulluutta? Ehkä mä myös kuulen ääniä? Ehkä se kohina on mun pään sisällä?

Kyllä mä vielä kohinan kestäisin, mutta ne harhat. Ensin se saunaillan juttu. Mä olin tänään aamulla varma että mä olin liukastunut ja paniikissa kuvittelin kaiken. Mä arvelin että joku vesikasvi kietoutui mun jalan ympärille ja kauhu sai sen muuttumaan kädeksi. Aamulla aurinko paistoi kirkkaasti ja aamupalaksi oli eilistä pannaria hillolla. Eihän samaan maailmaan, jossa mä istun Iskän, Tanjan ja Eemelin kanssa ulkoterassilla auringonpaisteessa syömässä pannaria ja keskustelemassa kouluun tarvittavista uusista vaatteista, voi kuulua hullut vanhat naiset ja vedenalaiset painajaiset.
Mutta päivällä mä menin sisään juomaan lasin vettä. Me oltiin Eemelin kanssa autettu Tanjaa siivoamaan vuokramökkejä ja lähdin hakemaan lisää roskapusseja. Viimeisimmän mökin siivouksessa parvella leijunut pöly takertui mun kurkkuun ja mä suuntasin ensin keittiöön. Nappasin lasin astianpesukoneesta ja laitoin hanan valumaan. Vesi oli lämmintä, ja mä valutin sitä, jotta se viilentyisi. Mutta veden tulo alkoikin hidastua kunnes se oli vaan liru. Mä käänsin hanaa suuremmalle. Mitään ei tapahtunut. Putkisto alkoi kurluttaa tiskipöydän sisällä. Kuin siellä olisi jotain mikä tukkii veden tulon. Mä ajattelin juuri mennä hakemaan iskää kun hanasta purskahti paineella vettä. Se roiskui pitkin keittiötä. Ja sitten ei mitään. 

Mä kykenin vain tuijottamaan hanaa. Veden kohina kuului kaikkialla mun ympärillä, mutta hanasta ei tullut pisaraakaan. Mä ajattelin että se oli mennyt tukkoon ja astuin lähemmäs kurkatakseni näkyykö hanassa jotain. Ja silloin sieltä hanasta alkoi virrata vettä. Mutta se ei virrannut niin kuin sen olisi pitänyt. Vesi kiipesi hananruonkoa pitkin. Se muodosti viisi erillistä puroa. Se muodosti sormet. Ja sormia seurasi kämmen. Joku työntyi hiljalleen ulos hanasta.

Mä pudotin vesilasin ja juoksin. Eteisessä mä törmäsin Tanjaan, joka oli tullut ihmettelemään missä mä viivyin. Ainoa mitä mä pystyin sopertamaan oli että keittiön hanassa on jotain vikaa. Tanja lähti katsomaan ja mä seurasin hitasti perässä. Kun me tultiin keittiön ovelle, mä mietin miten kuuluu reagoida, jos keittiössä seisoo veden muodostama joku. 

Mutta keittiössä ei ollut ketään. Tanja käveli hanalle ja laittoi sen päälle. Hanasta lähti valumaan vettä aivan normaalisti. Tanja vilkaisi muo ja nosti mun tiputtaman lasin. Hän täytti sen vedellä ja tarjosi mulle. Mä mutisin että mulla ei ollut enään jano ja lähdin ulos. 

Se hanasta tuleva käsi oli niin elävä. Mä pystyn vieläkin näkemään sen päässäni. Mut niinhän sitä sanotaan, et hallusinaatiot on näkijöilleen ihan yhtä eläviä kuin oikeat ihmiset. Mä en tiedä mitä mä teen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti