Prologi

4.10.2012

Tämä blogi on osa kirjallisuustieteiden yliopisto-opintojani. Tapa jolla nämä blogimerkinnät on koottu käy ilmi niitä lukiessa. Kaikki materiaali, joka ei liity ensisijaisesti tapahtumiin, on jätetty pois. Koska osa materiaalista on luvatta lainattua, henkilöiden nimet on muutettu ja olen pyrkinyt siihen että paikkoja ei voi tunnistaa. Muuten tekstit ovat alkuperäisessä muodossa. Tekstin tapahtuma-aikaan olin ihan tavallinen kaksitoistavuotias, ja koen olevani edelleen tasapainoinen ihminen. Järjellä en pysty tapahtumia selittämään, joten annan blogimerkintöjen puhua puolestani. Nämä tekstit luettuaan lukijan vastuulle jää mihin hän uskoo ja mihin ei. Kirjoitan materiaalia puhtaaksi sitä mukaan kun ehdin ja pyrin julkaisemaan uutta materiaalia aina tiistaisin ja torstaisin. Jotta pysyt tarinassa mukana, kannattaa aloittaa lukeminen vanhimmasta tekstistä.

Eemeli

tiistai 16. lokakuuta 2012

Ellan päiväkirja sunnuntai 4.8.2002


Miten kuvailla kauhun tunnetta. Miten mä pystyn ikinä kuvaamaan sitä miltä tutuu kun ilman sijaan keuhkoissa onkin lasinsiruja ja jokainen osa ihosta kirkuu, mutta ääntä ei kuuluu. Se hetki, joka kestää vain muutaman sekunnin, mutta tuntuu tunneilta. Hetki, josta muistaa kaiken ja silti ei mitään. Muistaa jokaisen sydämmen lyönnin ja lihaksen liikkeen, mutta ympäristö on vain sumuinen seinämä. Tämäkin yritys on vajaa. Se on se tunne, jonka mä muistan, kun mä muistan kuinka mä tipuin veneestä pienenä. Ilmalennon jälkeinen kylmä vesi ja kauhu. Mä en osannut vielä uida ja mun vaatteet panoivat muo kohti pohjaa. Isä sanoi, että mä olin tajuton, kun se sai nostettua mut pinnalle, mutta ne sai veden pois mun keuhkoista ja lääkärintarkastuksessa olin ihan kunnossa. Mä en muista mitään lääkäriä enkä heräämistä. Vain sen veden pinnan mun yläpuollella.

Se sama kauhun tunne täytti mut siellä Mustankorven talolla,  kun mä seisoin niillä portailla ja se mummo makasi siellä maassa. Ja taas tänään illalla.

Maja ja Benny lähti päivällä vanhempiensa kanssa kotiin ja me jäätiin Eemelin kanssa iskälle. Me käydään täällä koulua, joten tää on helpompi näin kuin muuttaa äidin kanssa Mallan isän luo. Mä olin Eemekin kanssa illalla saunasta uimassa. Tai Eemeli ui ja mä kahlailin rannassa. Kyllä mä osaan uida. Isä piti huolen, että me kumpikin opitaan uimaan sen jälkeen, kun mä meinasin hukkua. Mutta mä en pidä siitä. Heti kun jalat ei osu pohjaan niin mun syke alkaa nousta ja mä en pysty keskittymään. Ainoa mitä mä ajattelen on maa, jonka mä haluan mun jalkojen alle. Joten yleensä mä kahlailen tai istun laiturilla. Eemeli ui kauempana. Leirintäalueen ranta on tosi hieno hiekkaranta ja vesi syvenee tosi hitaasti. Siellä ei ole mitään äkkiupotusta, siitä mä olen varma. Mä olen kahlaillut siellä nyt jo kolmena vuonna, aina siitä lähtien kun isä osti sen paikan. Mä tunnen sen rannan. Tai niin mä luulin.

Eemeli löysi vedestä jotain. Se huusi muo sen luo katsomaan. Eemeli ei ollut mitenkään kaukana, joten mä lähdin kahlaamaan kohti. Eemeli keskittyi tarkkailemaan innostuneena vettä. Jostain syystä mä voin nähdä tarkasti sen hetken. Eemeli seisoo kasvot lähellä vettä, kuun sirppi ja musta metsä heijastuvat vedestä. Hiekka on tasainen ja vakaa mun jalkojen alla. Mä astun kohti Eemeliä. Ja  uppoan veden alle. Ympärillä on pimeää ja mä en tiedä missä on pinta. Kauhu on siinä, mun sisällä. Mä avaan suun ja ilmakupla leijuu mun ohi. Mun jalat yrittää tavoitella maata, mutta sitä ei ole. On vaan samea, musta vesi.

Ja sitten Eemeli seisoo siinä mun vieressä ja auttaa mut pystyyn. Mun jalat osuu pohjaan niin, kuin niiden pitääkin siinä kohtaa rantaa. Mä yskin vettä ja vapisen. Eemeli kyselee että mitä tapahtui. Mä lähden kahlaamaan kohti rantaa, Eemeli seuraa perässä. Mä olin kuulemma yhtäkkiä hävinnyt pinnan alle. Olinko mä liukastunut? Mä juoksen saunaan ja istun lauteelle. Mittari näyttää että saunassa on 95 astetta, mutta mä tärisen edelleen kylmästä. Eemeli jää seisomaan saunan ovelle. Se kysyy pitäisikö sen hakea iskä. Mä kiellän sitä. Mitä tässä on kerrottavaa? Että mä, 14-vuotias, uimataitoinen meinasin hukkua rantaveteen. Eemeliä alkaa naurattaa. Se oli ollut niin pelästyneen näköinen. Mä en halunnut että se huolestuisi. Mä nauroin Eemelin mukana ja käskin sen heittää löylyä.

On vielä jotain mitä mä en aio kertoa kellekään koskaan. Muo pidettäis hulluna. Mä olen aivan varma, että joku tarttui mun nilkkaan. Mä tunsin käden. Mä voin vannoa, että mä tunsin kuinka sormet puristuivat mun nilkan ympärille. Ja se käsi kiskaisi mut sinne pinnan alle. Siellä veden alla mun kanssa oli joku muu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti