Prologi

4.10.2012

Tämä blogi on osa kirjallisuustieteiden yliopisto-opintojani. Tapa jolla nämä blogimerkinnät on koottu käy ilmi niitä lukiessa. Kaikki materiaali, joka ei liity ensisijaisesti tapahtumiin, on jätetty pois. Koska osa materiaalista on luvatta lainattua, henkilöiden nimet on muutettu ja olen pyrkinyt siihen että paikkoja ei voi tunnistaa. Muuten tekstit ovat alkuperäisessä muodossa. Tekstin tapahtuma-aikaan olin ihan tavallinen kaksitoistavuotias, ja koen olevani edelleen tasapainoinen ihminen. Järjellä en pysty tapahtumia selittämään, joten annan blogimerkintöjen puhua puolestani. Nämä tekstit luettuaan lukijan vastuulle jää mihin hän uskoo ja mihin ei. Kirjoitan materiaalia puhtaaksi sitä mukaan kun ehdin ja pyrin julkaisemaan uutta materiaalia aina tiistaisin ja torstaisin. Jotta pysyt tarinassa mukana, kannattaa aloittaa lukeminen vanhimmasta tekstistä.

Eemeli

torstai 8. marraskuuta 2012

Bennyltä sähköposti Ellalle, tiistai 6.8.2002



Benny <Ella88@gmail.com>   6. elokuuta 2002 08:21
Vast. ott.: Ella Benny@gmail.com 

Okei, mä luultavasti ansaitsin tämän. Yritin lohduttaa sua sillä, että sulla on vain huono omatunto ja siksi mielikuvitus laukkaa ja koit sen vesilätäkköepisodin niin kuin koit. 

Mä näin viime yönä painajaisen. En ole koskaan nähnyt niin todentuntuista unta, sellaista jossa voi tuntea hajut ja mautkin. Voin vaikka vannoa, että herätessäni luulin aika pitkään tulleeni hulluksi. Mä en nukkunut sen jälkeen silmäystäkään. Makasin valveilla ja pelkäsin. Pelkäsin sillä tavalla kuin joskus lapsena. 

Uni alkoi siitä, että mä heräsin. Havahduin ja nousin istumaan sängyssä. Katselin vähän aikaa pöllähtäneenä ympärilleni pimeässä. Sitten sytytin yövalon, se on sillä samalla seinällä kuin se hevosjuliste minkä sä näitkin; mun hoitohevonen, Kippari, jäystämässä heinää aitauksessa. Päätin hakea keittiöstä lasin vettä. 

Kävelin keittiöön mun huoneesta kajastavassa valossa. Otin hiljaa lasin astiakaapista ja valutin hanasta sen täyteen vettä. Meidän keittiöstä näkee suoraan olohuoneeseen, ja juodessani mun katse kiinnittyi huonekalujen luomiin hahmoihin ja varjoihin. Mä tiesin heti että jotakin oli pielessä. Ja sitten se, mitä mä olin luullut pimeässä nojatuoliksi, painui kohti maata ja ryömi hitaasti olohuoneen poikki. Seisoin siinä vesilasi kädessäni ja tuijotin. Vettä valui mun suun ohi yöpaidalle ja lattialle kun käännyin takaisin kohti huonettani ja sieltä kajastavaa valoa. Enää mua ei kiinnostanut pätkääkään pidinkö meteliä vai en. Mä juoksin.

Se matka keittiöstä mun huoneeseen tuntui kestävän ikuisuuden. Mutta kun mä sitten vihdoin pääsin perille, vesilasi putosi mun kädestä ja hajosi lattialle. Sängyn yläpuolelle kiinnitetty hevosjuliste ei ollut enää samanlainen kuin mun lähtiessä huoneesta. Kippari oli kuollut. Se makasi luonnottamassa asennossa, lyyhistyneenä verisellä nurmikolla. Raadeltuna. Siitä oli purtu irti palasia ja se näytti ihan helvetin kauhealta.
Mä tiedän että se oli unta, mutta mä en ole koskaan pelännyt niin paljon. Samanaikaisesti mä tiesin että niin ei voi tapahtua, ettei kukaan voi tappaa Kipparia (se kuoli pari vuotta sitten) ja ettei kukaan voi varsinkaan tappaa kuvaa kipparista. Vai voiko? Kenties se sama, joka ryömi pitkin säkkipimeän olohuoneen lattiaa juuri hetki sitten?

Mä lähdin juoksemaan isän ja äidin huoneeseen. En ole tehnyt sitä pitkään aikaan, mutta voin sanoa rehellisesti että ei hävettänyt pätkääkään. Mä vain pelkäsin kuollakseni.

Lämäytin isän ja äidin huoneen oven auki ja näin ihmeekseni että huoneessa paloi valo. Ja silloin mut valtasi se sama tunne kuin olohuoneen pimeään tuijottaessa. Jotain oli pielessä.
Isä ja äiti istuivat sängyn reunalla vieretysten, selin muhun. Molemmat olivat jotenkin kummallisessa asennossa, kyyryssä. Niitä vastapäätä olevaan ikkunaan ja sen takana olevaan pimeään heijastui peilikuva makuuhuoneesta. Ja siinä peilikuvassa mun vanhemmilla oli suden kasvot ja kiiluvat, mustat silmät.
Mä heräsin siihen että yritin huutaa, mutta mun suusta kuului vain surkeaa vikinää. Mä nousin hervottomana, sytytin valot ja lukitsin mun huoneen oven. Ja sitten mä vain kuuntelin. Mä kuuntelin aamuun asti, sydän hakaten aivan hulluna. Enkä mä kuullut oman sydämeni lisäksi yhtään mitään.

Mä toivon tosiaan että se Nainen tulee kuntoon ja me voidaan unohtaa koko juttu. Mä en kestä enää yhtäkään tällaista yötä.

T: Benny

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti