Prologi

4.10.2012

Tämä blogi on osa kirjallisuustieteiden yliopisto-opintojani. Tapa jolla nämä blogimerkinnät on koottu käy ilmi niitä lukiessa. Kaikki materiaali, joka ei liity ensisijaisesti tapahtumiin, on jätetty pois. Koska osa materiaalista on luvatta lainattua, henkilöiden nimet on muutettu ja olen pyrkinyt siihen että paikkoja ei voi tunnistaa. Muuten tekstit ovat alkuperäisessä muodossa. Tekstin tapahtuma-aikaan olin ihan tavallinen kaksitoistavuotias, ja koen olevani edelleen tasapainoinen ihminen. Järjellä en pysty tapahtumia selittämään, joten annan blogimerkintöjen puhua puolestani. Nämä tekstit luettuaan lukijan vastuulle jää mihin hän uskoo ja mihin ei. Kirjoitan materiaalia puhtaaksi sitä mukaan kun ehdin ja pyrin julkaisemaan uutta materiaalia aina tiistaisin ja torstaisin. Jotta pysyt tarinassa mukana, kannattaa aloittaa lukeminen vanhimmasta tekstistä.

Eemeli

torstai 10. tammikuuta 2013

Videolitterointi, sunnuntai 11.8.2002



Kuvassa näkyvät aluksi Benny ja Ella. Kummatkin katsovat huolestuneina kameran ohitse, minuun.

-Etsä vois vaan unohtaa sen kameran? Ella kysyy ja astuu lähemmäs. –Sä olet ihan kalpea vieläkin.
-Tää on pakko saada kaikki talteen. minun ääneni sanoo kameran takaa. Se kuulostaa ohuelta, heikolta.
-Mitä väliä sillä-
-Ella. Tää otetaan talteen, kaikki. Vaikka viimeinen pätkä loppuisi siihen että me kaikki… Vaikka tää ei päättyis hyvin.

Ella on hiljaa, katsoo minua vakavana. Kuuluu tasaista sihinää. Se on Maja, joka seisoo kuvan ulkopuolella, minun takanani. Yrittää epätoivoisesti turvata minun selustani, vaikka tiedämme kaikki ettei se toimi enää kovin kauaa.

-Tätä tullaan näyttämään koulun auditoriossa. minä jatkan. – Ja lippuja saa vain ne, jotka maksaa eniten.

Hetken on hiljaista, sitten Benny naurahtaa epäuskoisena. Ella hymähtää, yrittää hymyillä.
-Sä olet hullu. Ella sanoo minulle hiljaa.
-Tarvitaan maan hyväksyntä. Hilla kähisee. Käännän kameran hänen suuntaansa. Hänellä on kädessään Bennyn suden taljasta nyhtämä karvatukko, jonka hän heittää takkaan. Suden karva palaa rätisten ja poksuen. – Multaa, kellarista.
-Mä menen. ääneni sanoo nopeasti kameran takaa. Ennen kuin Ella ehtii estellä, jatkan: -Ja otan Majan mukaan. Me mennään yhdessä.
-Ei onnistu… Benny aloittaa.
-Ja mä tulen hulluksi jos en voi tehdä mitään. minä sanon.
-Alkakaa painua sitten! Hilla sähähtää ja alkaa yskiä rajusti.
-Ei! Ella sanoo tiukasti juuri ennen kuin kuva katkeaa.

Ensin näkyy vain säkkipimeää, sitten vaihdan kuvausasetuksen yökuvaukseksi. Pimeydestä hyppää esiin suljettu kellarin ovi. Hetken on melkein hiljaista ulkoa kantautuvaa suden ulvontaa lukuun ottamatta.

-Valmis? ääneni kuiskaa.
-Valmissssssss. Maja vastaa.

Käteni ilmestyy kuvaan ja tarttuu kellarin ovenkahvaan. Nykäisen sen auki, saranat vinkaisevat äänekkäästi. Edessämme on jyrkästi alas johtavat portaat. Tuntuu kuin olisin kulkenut niitä vuosia sitten, vaikka siitä kun olimme talolla edellisen kerran, on vasta viikko. Sinä aikana koko minun maailmani on kääntynyt ylösalaisin.

Lähden laskeutumaan portaita ja Maja tulee aivan kannoillani, tasainen sihinä kuuluu koko ajan. Kuva on rajattu siten, että näen portaat ja niiden päässä olevan kellarihuoneen oviaukon.
Olemme ehtineet melkein keskelle portaikkoa, kun kuuluu saranoiden valitus ja oven paukahdus. Säikähdän ääntä ja kuva heiluu hetken ajan, ennen kuin kääntyy osoittamaan tulosuuntaamme. Ovi on kiinni, nyt olemme pilkkopimeässä kamerasta hehkuvaa sinertävää valoa lukuun ottamatta.
Jatkan matkaa rivakammin, kamera heiluu jälleen. Sitten kellarin oviaukon ohi kävelee joku. Pysähdyn kuin seinään, Maja törmää selkääni.

-Siellä on joku. kuiskaan hiljaa. 

Kaikki minussa huutaa pakenemaan, juoksemaan takaisin ylös ja avaamaan oven, palaamaan takaisin Ellan ja muiden luo. Eikä se ole mahdollista, aika loppuu kesken. En pysty pakenemaan, mitenkään.
 
Jatkamme matkaa alaspäin. Kellarin oviaukossa kulkee taas joku, ja nyt ymmärrän kirkkaasti kuka se on, mikä se on. Sama pimeys joka minua jahtaa, sama pimeys jolta Maja minua yrittää suojata. Nyt se ei enää vaani pelkästään takanani. Se odottaa minua kellarissa, kärsimättömänä.

-Mun täytyy juosta.

Maja on kysymässä jotakin, kun otan spurtin. Juoksen täyttä vauhtia alas portaita, kohti oviaukkoa ja kellaria. Kuulen kuinka Maja seuraa perässäni, kun ryntään sisälle pimeään huoneeseen ja tuijotan puhelimen näytön kautta lattiaa, etsin katseellani jotakin mikä voisi olla multaa ja toivon samalla etten näkisi mitään muuta. Sitten tunnen kuinka maa jalkojeni alla on äkkiä phemeämpää. Kumarrun, kauhaisen maata,

ja silloin minä kuulen sen.

Kuulen pimeyden kirkuvan. Se tuntuu polttavana kipuna päässä, niskassa, selkärangassa, joka puolella. En näe hahmoa tai liikettä, vaan tunnen sen. Se alkaa virrata sisälleni ja tunnen selvästi kuinka alan itse kadota, haihtua. Puristan multaa nyrkkiini ja nousen paniikissa pystyyn. Käännyn ja yritän sanoa jotakin, mutta suustani purkautuu vain vikinää. Hetken kuvassa näkyy Maja, jättimäisen liskon piirteet erottuvat ennen kuin kamera on pudota kädestäni.

-Pois. saan sanottua. – Pois täältä!

Minä putoan polvilleni, kirkuna päässäni voimistuu. Sitten kuva putoaa maan tasalle. Hetken kuuluu vain minun hiljaista vaikerointiani. Sitten kuva alkaa liikkua vauhdikkaasti maan tasalla ulos kellarihuoneesta, ylös portaita. Viimeinen ajatukseni Majan raahatessa minua eteenpäin on pitää käsi nyrkissä. Tunnen mullan sormiani vasten ja huudan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti